مهدی فرج اللهی در کارگاه آموزشی پادکست طنز و فن بیان رویداد طنز «قلمه»:

فن بیان، سرمایه سخنور و گوینده است

فن بیان، سرمایه سخنور و گوینده است
مهدی فرج اللهی، نویسنده، گوینده و مجری و طنزپردازی است که در زمینه بازیگری و کارگردانی تئاتر و نوازندگی و آهنگ سازی نیز دستی بر آتش دارد و با وجود اینکه در رشته مهندسی برق الکترونیک تحصیل کرده، سال‌ها در زمینه‌های مختلف رسانه‌ای فعالیت کرده است. از آغاز فعالیت مطبوعاتی با «گل آقا» و ادامه آن با مجله رشد جوان و نوجوان و... گرفته تا نویسندگی برای رادیو و تلویزیون. او در جشنواره‌های مختلف، جایزه گرفته و دبیری مسابقات و جشنواره‌ها و رویداد‌هایی در حوزه طنز را نیز برعهده داشته است. فرج اللهی دستی هم بر نگارش کتاب دارد. «نانوا هم جوش شیرین می‌زند بیچاره فرهاد»، «کاریکاتور کلمات»، «طرح تعویض اخم با لبخند»، «الفبای اقتصاد مقاومتی، یا چه کار کنم که خرجم دخلم را نیاورد»، «مشتری نمی‌شوم حتی اگر ماه شوی» ازجمله آثار اوست. در یازدهمین رویداد طنز «قلمه» در مشهد، فرج اللهی مطالبی را در کارگاه «پادکست و فن بیان» با مخاطبان این رویداد به اشتراک گذاشت.
شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۶
کد خبر :  ۳۵۳۶۷۴

فضای طنز در مشهد تحسین برانگیز است

در حاشیه برگزاری این رویداد، فرج اللهی به خبرنگار شهرآرا گفت: مشهد از دیرباز محل حضور طنزپردازان بسیار خوب بوده و فضای طنز در خراسان رضوی با وجود طنزپردازان خوب و شاخص، بسیار خوب و پرتحرک و تحسین برانگیز بوده است. مشهدی‌ها هم در حوزه طنز مکتوب و هم در شاخه‌های دیگری از دنیای شوخ طبعی حضور دارند و به زیبایی از لهجه مشهدی استفاده می‌کنند. استفاده از این ظرفیت، موجب شده است آثار خوب و قابل توجهی در این زمینه تولید شود. امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد. وی افزود: در بسیاری از استان‌هایی که تاکنون رویداد «قلمه» در آن برگزار شده است، حضور داشته‌ام. فضا‌های بسیار خوبی ایجاد می‌شد که انسان را سر ذوق می‌آورد. در استان خراسان رضوی و مشهد هم استقبال خوبی از این رویداد شده است. طنزپرداز کشورمان درباره ضمیمه طنز «پلخمون» روزنامه شهرآرا نیز گفت: «پلخمون» از معدود نشریات طنز است که توانسته در سال‌های متمادی، استمرار داشته باشد؛ نشریه‌ای تحسین برانگیز با حضور افرادی خبره که مدت هاست منتشر می‌شود و نشان از این دارد که ذوق جوشانی میان تیم تولید آن وجود دارد. وی تأکید کرد: از سوی دیگر، حتما این کشش مخاطب هم بوده که موجب شده است این نشریه استمرار داشته باشد. استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت فضای مجازی در دیده شدن هرچه بیشتر «پلخمون»، می‌تواند مؤثر باشد. فرج اللهی درباره تولید محتوای طنز صوتی در قالب پادکست گفت: پادکست هم مانند استندآپ کمدی و مطبوعات و مجلات و انواع محتوایی که می‌توانیم به مخاطب برسانیم، ظرفیت‌های منحصر به خود دارد. ساخت محتوای صوتی به دلیل ارزان بودن و دردسترس بودن ابزار ساخت آن، کاری ساده است. کافی است به این کار اندکی ذوق اضافه شود و شخص به لحاظ فنی آگاهی لازم را داشته باشد و از تمرین هم غافل نشود. ازسوی دیگر باید مخاطب را نیز بشناسد تا در نهایت اثری تولید کند که به جز خودش، بقیه هم کار را تحسین کنند. این گونه است که شخص می‌تواند پیام خود را به مخاطب منتقل کند. این نویسنده و طنزپرداز درباره برخی محتوا‌های به اصطلاح طنزی که با به کار بردن الفاظ ناشایست، سعی در خنداندن مخاطبان دارند، نیز گفت: برخی افراد تلاش می‌کنند با به کار بردن الفاظ زشت و بی ادبانه و به اسم طنز، مخاطب را جلب کنند. درحالی که اجرای طنز با هزل و بی ادبی تفاوت بسیار زیادی دارد. نکته‌ای که باید گفت، این است که بی ادبی به واسطه کار این افراد گسترش پیدا نمی‌کند. شاید بسیاری از مردم برخی از این الفاظ را به صورت درگوشی استفاده می‌کنند. اما کاری که این افراد می‌کنند، این است که این درگوشی‌ها را به صورت علنی بیان و در جمع مطرح می‌کنند. درحقیقت اینکه فردی در جمع از الفاظ بی ادبانه استفاده می‌کند، نشانه ضعف اوست. انسان توانا برای جلب مخاطب، نیازی به این کار ندارد و چنین فردی از سر ناتوانی است که به این کار رو می‌آورد؛ اینکه هیچ محتوایی جز الفاظ بی ادبانه پیدا نکرده است و این هم هنر نیست.

احساسات می‌تواند روی بیان تأثیر بگذارد

مهدی فرج اللهی در کارگاه آموزشی پادکست طنز و فن بیان رویداد طنز «قلمه» گفت: پادکست می‌تواند به صورت مونولوگ، دیالوگ یا حتی محتوای نمایشی یا موزیکال تولید شود و می‌تواند مثل یک مجله صوتی، از همه این ظرفیت‌ها درکنار هم استفاده کند. این محتوا متأثر از طرحی که سازنده آن در ذهن دارد، به اشکال مختلف تولید می‌شود. وی با اشاره به اینکه زبان بدن در انتقال مفهوم مؤثر است، افزود: در فضا‌هایی که پیام صوتی تولید می‌شود، این زبان بدن دیگر وجود ندارد و انتقال پیام به مخاطب نیاز به ورزیدگی گوینده دارد. از این رو فن بیان، هم سرمایه سخنور و هم گوینده است. فن بیان، فن «گفتن‌ها و نگفتن ها» ست. گاه چیز‌هایی که نمی‌گوییم، از آنچه می‌گوییم، مهم‌تر است و اینکه چه چیزی را کجا و چگونه بگوییم، همه موضوعات مهمی است. احساسات و عواطف می‌تواند بر روی شیوه بیان ما تأثیرگذار باشد. نویسنده و طنزپرداز کشورمان تأکید کرد: البته فرد باید حرفی هم برای گفتن داشته باشد. شخص بهترین صدای دنیا را هم داشته باشد، اگر حرفی برای گفتن نداشته باشد، این صدا به درد نمی‌خورد. با یک محتوای ضعیف، نمی‌توان مخاطب را حفظ کرد؛ البته صدای خوب هم کمک می‌کند تا محتوا بهتر به گوش مخاطب برسد.

در بخش‌هایی از این کارگاه آموزشی هم شرکت کنندگان به تمرین برخی نکات درباره فن بیان و نیز نکات فنی در زمینه استفاده از نرم افزار در تولید پادکست پرداختند.

ارسال نظر

پربازدید ها

صفحه خبر - عکس مطالب بیشتر

صفحه خبر - تماشاخانه مطالب بیشتر